De voorbereidingen voor de herdruk van De Rentmeester zijn in volle gang. Het boekje zal uitgebreid worden met een tweede verhaal Melkglas dat geïnspireerd is op een beeld uit een nachtmerrie. Dit verhaal is uit beelden opgebouwd en berust niet op een onderzoek, zoals De Rentmeester.
Zoals bij mij gebruikelijk, wist ik niet hoe ik van het ene punt naar het andere zou gaan en ontstond het verhaal onder mijn handen, typend op mijn mobiel in de trein en de bus. Het is anders van toon en inhoud, zij het met een knipoog naar De Rentmeester en dat is goed, want het is een eigen verhaal. Nadat de eerste versie stond, heb ik het bijgewerkt. Toen was het aan de proeflezers om erop te reageren en het verhaal en mijn keuzes te bevragen. Aan de hand van hun opmerkingen heb ik zaken aangepast en sommige onduidelijkheden ook gelaten zoals ze waren. Dit verhaal speelt zich immers vooral af in een wereld parallel aan de onze en daarin gebeuren dingen met tijd en ruimte die ons vreemd zijn en niet een op een vertaald kunnen worden naar onze eigen belevingswereld. Ik zal binnen kort een stukje van het verhaal met jullie delen.
Een van mijn proeflezers verraste me met de vraag of de relatie tussen de moeder en de dochter in het verhaal autobiografisch was. Nee, dat is hij niet. De moederfiguur is beïnvloed door de moederfiguur in het boek dat ik aan het lezen was. Ik besefte weer dat er zoveel invloeden zijn die een verhaal kleuren. Zoals ik al heb geschreven in Eerbetoon, kunnen in verhalen alle dingen doorklinken die ik ooit gelezen, gehoord en gezien heb, of ik het nu nog weet of dat het ergens dromend in mijn onderbewuste aanwezig is. Fascinerend. En deze dingen laten weer andere dingen in de lezer weerklinken, die met eigen ogen naar de gebeurtenissen kijkt, vanuit een eigen standpunt met eigen bewuste en dromende zaken, die ooit gezien, gehoord of gelezen zijn. Een lezer die tot verrassende en totaal andere bevindingen kan komen dan ik ooit kon bedenken. Ik ben zo benieuwd!
Reactie plaatsen
Reacties